Blog

Snapchat als recruitment tool om een jongere doelgroep te bereiken?

Snapchat als recruitment tool om een jongere doelgroep te bereiken?

Het visuele succes van social media komt steeds beter naar voren. Daar waar Facebook nog groeit onder voornamelijk 65-plussers, groeien Instagram en Snapchat snel binnen een flink jongere doelgroep. Om even het geheugen op te frissen: Instagram is de app waar je je beelden opleukt met filters en iedereen ze kan liken, Snapchat is de app waar je foto’s en filmpjes maximaal 10 seconden zichtbaar zijn. Natuurlijk zijn Instagram en Snapchat leuk voor je vrienden en familie, maar ook professioneel kunnen de apps voordelen opleveren. Zo wordt Snapchat getipt als ‘de ideale recruitment tool voor jongeren’ – maar waarom?

Lees meer

Nieuwe website nodig? Hier vind jij hét antwoord!

Nieuwe website nodig? Hier vind jij hét antwoord!

Het internet verandert met de dag dus vroeg of laat is het tijd voor een nieuwe website. De maximale houdbaarheidsdatum die nu voor een website staat is vijf jaar. Een verouderde website kan komen door verouderd design, je website nog niet responsive is of omdat deze nog geen e-commerce functies heeft. Uit onderzoek van GE Capital blijkt dat 80% van de consumenten hun oriëntatieproces online begint, het is dus belangrijk dat je website up-to-date is. In deze blog worden de belangrijkste redenen voor een nieuwe website toegelicht.

Gebruiksvriendelijk

Een visueel aantrekkelijke website zorgt voor een betere gebruikservaring. Het moet voor de bezoekers meteen duidelijk zijn wat jouw bedrijf aanbiedt, zodat zij niet door onduidelijkheden afhaken. Het is ook belangrijk dat je voor de doelgroep relevante content plaatst, alle links werken, de website overzichtelijk is en deze snel laadt.

Responsive website

Een responsive website houdt in dat je website zich aanpast aan het apparaat waarmee de consument het bekijkt (smartphone, laptop, tablet). Hiermee optimaliseer je de ervaring voor bezoekers. In 2015 zijn 18,3% van alle online aankopen in Nederland gedaan via mobiel, de verwachting is dat dit de komende jaren verder zal toenemen (Adformatie, 2015). Als bedrijf is het belangrijk om op deze ontwikkeling in te spelen, zodat consumenten ook op jouw mobiele website aankopen kunnen doen. Sinds dit jaar neemt Google het responsive zijn van een website ook mee in de search ranking op mobile. Het is dus belangrijk om een responsive website te hebben, zodat je niet daalt in de ranking van Google.

E-commerce

E-commerce staat voor de aan- en verkopen die consumenten online kunnen doen. De behoefte om online aankopen te doen neemt toe onder consumenten (Inc, 2015). Het idee dat alleen bedrijven die consumptiegoederen aanbieden een webshop hebben, is dan ook niet meer van deze tijd. Steeds meer branches, zoals verzekeraars en energiebedrijven maken gebruik van e-commerce. Door e-commerce functionaliteiten aan je website toe te voegen kun je ook zelf diensten of goederen online gaan aanbieden. Op deze manier hoeven klanten die jouw producten of diensten online willen aanschaffen dit niet bij concurrenten te doen.

Hoe presteer jij t.o.v. jouw concurrenten?

Het is belangrijk om te weten hoe jouw website scoort ten opzichte van die van je concurrenten. Wie zijn jouw online concurrenten? Er is een makkelijke manier om hier achter te komen. Je vult in Google de zoekwoorden in, waarmee je denkt dat je doelgroep naar jouw producten of diensten zoekt. De eerste 10 websites, die onder de advertenties op de eerste pagina verschijnen zijn je online concurrenten. Het is verstandig om je website met die van de concurrenten te vergelijken. Wat doen zij anders? Bekijk de websites vanuit het oogpunt van de consument. Voor welke website zou jij dan kiezen? Beter goed gejat dan slecht bedacht.

vindbaarheid google

Een voorbeeld van hoe een Amsterdams uitzendbureau met een focus op de technische sector een zoekopdracht uitvoert om te achterhalen wie hun online concurrenten zijn.

Ben jij nu tot de conclusie gekomen dat jij een nieuwe website nodig hebt, omdat één van de bovengenoemde onderdelen ontbreekt? Dan is het verstandig om zo snel mogelijk jouw website aan te passen, zodat je meer rendement uit je website kunt gaan halen. Voor vragen of hulp bij een nieuwe website kunnen wij jou van dienst zijn, dus schroom niet om contact met ons op te nemen.

 

Afbeelding kiezen voor Social Media? Lees hier wat je moet weten!

Afbeelding kiezen voor Social Media? Lees hier wat je moet weten!

Je hebt vast wel op Facebook, Twitter, LinkedIn en zat andere social media platformen berichten voorbij zien komen, die duizenden likes krijgen en massaal door mensen zijn gedeeld. Hoe doen zij dat toch? Het ligt aan meerdere factoren, maar de afbeeldingen maken het verschil, want voor meer bereik en betrokkenheid zijn visuals leidend. De mens is visueel ingesteld, wat inhoudt dat de lezer eerst visueel aangetrokken moet worden wil die gemotiveerd raken om verder te snuffelen. Visuals zijn dus op social media de sleutel tot succes.

Lees meer

De beste manier om millennials te bereiken

De beste manier om millennials te bereiken

De Millennials, ook wel bekend als generatie Y zijn mannen en vrouwen geboren tussen 1980 en 2000 (15 tot 35 jaar). Zij zijn de eerste generatie, die letterlijk digitaal is opgevoed. Het is hen met de paplepel ingegoten en zij maken als geen ander te allen tijde gebruik van het internet. De millennial is jong, gedreven, visueel, creatief en op zoek naar authenticiteit, geluk en invulling.

Lees meer

Facebook bedrijfspagina aanmaken voor dummies

Facebook bedrijfspagina aanmaken voor dummies

Als bedrijf is het belangrijk om met de tijd mee te gaan en dat betekent onder andere online goed zichtbaar zijn. Facebook geeft bedrijven al enige tijd de mogelijkheid om een bedrijfspagina aan te maken. Via een bedrijfspagina kunnen bedrijven met de doelgroep in contact komen, het gesprek aangaan en binnenkort zelfs producten en diensten verkopen. Momenteel telt Nederland 9,4 miljoen Facebookgebruikers en dat betekent 9,4 miljoen mensen, die je pagina kunnen bekijken, liken en volgen. Genoeg reden om een bedrijfspagina aan te maken, toch? Hierbij de 8 stappen om een bedrijfspagina aan te maken.

Facebook bedrijfspagina aanmaken

Om een bedrijfspagina aan te maken klik je hier. In deze stap zie je 6 types waaruit je kunt kiezen. Het type dat jij kiest omschrijft het best jouw bedrijf en hetgeen waarvoor jij een pagina wilt aanmaken. De onderstaande 3 types komen het meest voor bij het midden- en kleinbedrijf.

  1. Plaats of lokaal bedrijf: kies je als je een tastbare locatie hebt, waar mensen kunnen binnenlopen zonder dat zij een afspraak moeten maken. Het gaat hier om 1 vestiging.  
  2. Bedrijf, organisatie of instelling: kies je als de fysieke locatie niet van belang is voor je klanten.
  3. Merk of product: kies je als jouw bedrijf vooral virtueel is, het om een merk of product gaat, er  meerdere vestigingen zijn of het bezoekadres niet van belang is.

facebookpagina aanmaken bedrijf socialr how-to

Kies je categorie en bedrijfsnaam

Allereerst kies je een categorie en bedrijfsnaam. Kies een categorie aan de hand van hoe jouw klanten over jouw bedrijf denken in plaats van hoe jij over jouw bedrijf denkt. Daarna geef je de naam van je bedrijf op. Doe dit de eerste keer meteen goed, want als je de 200 likes hebt behaald kun je zelf niet meer je bedrijfsnaam wijzigen, maar dien je een verzoek in te dienen. Als je het verzoek indient is dit nog geen garantie op een wijziging, want Facebook moet de naam eerst goedkeuren.

 

facebookpagina bedrijfspagina socialr

 

Bedrijfsomschrijving, profielfoto en voorkeursdoelgroep

Voeg een bedrijfsomschrijving en je website toe, zodat je hoger rankt in Google. Het is belangrijk om in de bedrijfsomschrijving woorden te gebruiken die jouw doelgroep zal gebruiken, zodat ze jouw pagina beter kunnen vinden.

socialr facebookpagina aanmaken bedrijfspagina

Profielfoto instellen

Kies voor een professionele foto of logo, zodat je doelgroep je direct kan herkennen. De foto moet uitstralen waar je bedrijf voor staat. Gebruik als profielfoto het liefst je logo en als omslagfoto een foto die de sfeer van je bedrijf omarmt. De formaten hiervoor zijn; omslagfoto 851 x 315 pixels en profielfoto 180 x 180 pixels. Om de juiste profielfoto en omslagfoto te kiezen zal je waarschijnlijk meerdere combinaties uitproberen. Op de website van Timeline Cover Banner kan je testen of je profielfoto mooi aansluit op je omslagfoto en andersom.

Voorkeur doelgroep

Weet jij welke doelgroep je wil bereiken? Je kan een voorkeur aangeven bij Facebook, zodat jouw pagina eerst aan deze doelgroep wordt getoond.

Call to action

Je kunt met deze knop Facebookbezoekers aanzetten tot gewenst gedrag, bijvoorbeeld jouw website laten bezoeken of contact op te laten nemen met jouw bedrijf. Ook kan je onder andere keuze maken uit de volgende opties;

  • Boek nu
  • Neem contact met ons op
  • Shop nu
  • Meld je aan
  • Meer informatie

Content plaatsen

Om ervoor te zorgen dat Facebookbezoekers je bedrijfspagina liken en vaker bezoeken heb je content nodig. Het is dus belangrijk om informatie, foto’s en video’s te plaatsen, zodat de Facebookbezoekers ook echt wat aan je bedrijfspagina hebben. Een tip, plaats alvast hoogtepunten en sfeerimpressies van jouw bedrijf, zodat de bezoekers de geschiedenis van jouw bedrijf kunnen zien en een impressie krijgen van het bedrijf. Door de datum van de posts te wijzigen kun je een tijdlijn creëren gebaseerd op de geschiedenis van het bedrijf. Maak hierbij gebruik van foto’s en filmpjes, zodat de aandacht van de bezoeker wordt vastgehouden.

datum wijzigen facebookpagina socialr

Nodig mensen uit om pagina te liken

Het is makkelijk om in eerste instantie familie, vrienden, kennissen en klanten uit te nodigen om je bedrijfspagina te liken, omdat zij dit hoogstwaarschijnlijk met alle liefde voor je willen doen. Je kunt nu zelfs via een slimme omweg van Tweakblogs al je vrienden in 1 keer uitnodigen voor een evenement of pagina. Eenmaal alle stappen uitgevoerd wordt het tijd om vanuit je bedrijfspagina leads en conversies te genereren. Je kunt dit onder andere doen door een Facebook campagne. Als je een e-mail lijst hebt van je klanten of potentiële klanten kun je deze lijst in Facebook laden om gerichter te adverteren. Je klanten worden dan onderdeel van jouw doelgroep waar je de Facebook campagne op richt. Voor vragen over deze manier van adverteren of andere vragen kun je gerust contact met ons opnemen of natuurlijk langskomen voor een kopje koffie.

 

10 SEO tips; rank je website in Google naar de top

10 SEO tips; rank je website in Google naar de top

Goed zichtbaar zijn in Google en dan vooral op de eerste pagina gebeurt niet zomaar. Er zijn talloze mooie, strakke en hippe websites met goede diensten en mooie producten, maar om deze aan de man te brengen moet je wel worden gevonden. Door SEO (Search Engine Optimization) wordt dit mogelijk gemaakt. Als jij de tips uit deze blog opvolgt dan zal je website beter ranken in Google en zullen meer mensen je website weten te vinden.

  1. Vindbaar – en zichtbaar in Google

Om je kans te vergroten om op de eerste pagina in Google zichtbaar te zijn kun je vooraf al veel doen aan je website, zoals de URL’s en title tags aanpassen. Als je in deze onderdelen SEO toepast zorg je ervoor dat je website en pagina’s goed vindbaar zijn in Google. Om te beginnen is het belangrijk om voor elke pagina de juiste URL te kiezen. De URL is de link die in de adresbalk wordt weergegeven, zoals http://socialr.nl/blog/10-seo-tips-rank-website-google-naar-top/. Het is verstandig om in de URL’s, titels en meta omschrijvingen de belangrijkste zoekwoorden te plaatsen, die aangeven welke informatie de pagina’s bevatten. Plaats in de titels de zoekwoorden zoveel mogelijk vooraan en maak de meta omschrijving zo wervend mogelijk, zodat mensen eerder jouw website bezoeken dan die van een ander.

meta omschrijving

  1. Responsive website

Momenteel bekijken mensen websites steeds meer op mobiele apparaten dan op desktop. Het is dan ook van groot belang dat je website responsive is, wat inhoudt dat de website wordt aangepast op het scherm waarmee de bezoeker het bekijkt. Je wil natuurlijk niet dat een bezoeker op je website afhaakt, omdat je website niet is aangepast op mobiele apparaten. Eenmaal afgehaakt zal de bezoeker op zoek gaan naar een website die zich wel aanpast. Daarnaast is een responsive website niet alleen goed voor de gebruiksvriendelijkheid, maar is het sinds 21 april 2015 ook officieel een ranking signal. Een responsive website zorgt er dus voor dat je op mobiele toestellen beter gaat ranken in Google.

SEO beter vindbaar in Google Socialr

  1. Gebruiksvriendelijk

Naast het feit dat je website responsive moet zijn, is het goed om de gebruikservaring van je websitebezoekers te optimaliseren, want Google rekent gebruikservaring mee in de ranking. Hoe doe je dit? Door je website te voorzien van de nodige zaken, zoals een snelle website, logische opbouw, belangrijke informatie duidelijk zichtbaar maken en een duidelijke call to action. Als een website niet aan deze zaken voldoet zullen bezoekers sneller de website verlaten en ergens anders hun informatie vandaan halen. Als bezoekers je website en pagina’s delen, meerdere keren bezoeken, positief beoordelen etc. dan zal je hoger ranken in Google, omdat de zoekmachine dit ziet als positieve signalen. Een snelle website, die heldere informatie biedt en makkelijk te gebruiken is zal hoger scoren in Google.

  1. Linkbuilding

Voor SEO zijn links een belangrijk onderdeel. Het aantal links van externe websites naar jouw website wordt namelijk door Google gemeten. Hoe meer links naar jouw website, hoe hoger je status, hoe hoger je ranking in Google. Het is alleen niet vanzelfsprekend dat andere websites naar je website linken. Het is wel mogelijk om andere bedrijven te benaderen en onderling af te spreken om naar elkaar te linken, zodat je zichtbaarder wordt in Google. Het is hierbij belangrijk dat de websites die naar jouw pagina linken wel relevant zijn voor jouw branche en daarbinnen ook enige status hebben. Het makkelijkste is om intern te linken. Je verwijst dan op je eigen pagina’s naar andere pagina’s op jouw website. De pagina’s waar bezoekers naar worden doorgestuurd moeten wel relevant zijn en gerelateerd zijn aan het onderwerp waar zij meer vanaf willen weten.

  1. Actueel

Hoe actueler, hoe beter. Het is belangrijk om nieuwe content te bieden, zodat je aantrekkelijk bent voor je bezoekers en voor Google. De zoekmachine toont bezoekers graag verse content en neemt dit ook mee in de ranking. Hoe vaker een website wordt geüpdatet, hoe relevanter Google je website beoordeeld.

  1. Social media

Een andere factor die meetelt in de ranking in Google is social media. Google weegt namelijk mee hoe vaak een URL van een website op social media gedeeld is. Een link die via social media gedeeld wordt kan daarnaast veel extra bezoekers op jouw website opleveren.

  1. Goede content

Als jij waardevolle, relevante en informatieve content op je website plaatst zal dit door Google worden opgemerkt. Heb je geen idee wat voor content je moet creëren, biedt de doelgroep dan extra informatie over producten, diensten, nieuws, how to video’s etc. Het is tevens beter om niet alle producten of diensten op één pagina te plaatsen, maar ze zoveel mogelijk te spreiden, zodat je op verschillende pagina’s en zoekwoorden vindbaar bent.

  1. Visuals

Je content wordt aantrekkelijker en sterker door er afbeeldingen en video’s aan toe te voegen. Daarnaast kan je in je visuals ook SEO zoekwoorden verwerken. Hoe doe je dit? Je hernoemt de afbeelding of video met een naam, die aangeeft welke inhoud het heeft. In de alt tag verwerk je de woorden, die het best de visual omschrijft. Door een alt tag toe te voegen herkent Google de visual en wordt deze niet overgeslagen. Hoe specifieker en relevanter je alt tag, hoe beter je scoort.

  1. Search Console/Webmaster Tools

Zodra jij je website publiceert is het verstandig om deze gelijk aan te melden bij Google Search Console, tot voor kort Webmaster Tools genoemd. Als je website eenmaal is aangemeld zal je website over het algemeen sneller worden geïndexeerd dan wanneer je dit niet doet. Onder andere hierdoor zal Google bepalen op welke zoekwoorden je website het beste vindbaar is.

  1. Nieuwe algoritmes

Het is ook goed om de veranderingen op het internet bij te houden en vooral de veranderingen in Google, omdat Google om de zoveel tijd het algoritme vernieuwd. Dit kan grote gevolgen hebben voor de ranking van je website. Houd dit dus goed in de gaten en speel hier snel op in, zodat je je positie niet verliest aan de concurrent.

Video Campagnes zijn onze nieuwste verslaving

Video Campagnes zijn onze nieuwste verslaving

Een mooi alternatief voor een televisie commercial is natuurlijk een video campagne. Het is goedkoper, kan doelgroepgericht worden ingezet en kan interactief worden gemaakt. Mensen bekijken online meer bewegende beelden dan tekst of afbeeldingen (ClipForce, 2015). Door gebruik te maken van een video campagne kan je beter jouw boodschap overbrengen, aangezien een video meer zegt dan een afbeelding.  

Lees meer

Local Targeting uiterst belangrijk voor bedrijven

Local Targeting uiterst belangrijk voor bedrijven

Het gebruik van local targeting voor online adverteren is al enige tijd mogelijk en wordt steeds vaker door bedrijven gebruikt. Met local targeting kun jij je advertenties richten op de gebieden waar jouw (potentiëe) klanten zich bevinden, om zo je winst te verhogen. Maak jij al gebruik van Local Targeting? Zo niet, dan is het verstandig om deze blog door te nemen, zodat jij erachter komt waarom het belangrijk is om local targeting te gebruiken.

Lees meer

Auteursrecht op Social Media

Auteursrecht op Social Media

Het is een ‘hot-topic’ op social media: ‘auteursrecht’. Vroeger zou geen krant een foto plaatsen zonder de naam van de fotograaf te noemen. Artikelen klakkeloos kopiëren zonder bronvermelding kwam ook zelden voor. Maar de tijden veranderen en door de komst van social media is het auteursrecht regelmatig onderwerp van discussie.

Het auteursrecht is niet veranderd. In een artikel geschreven door Charlotte Meidersma wordt het heel duidelijk uitgelegd: ‘Auteursrecht is het exclusieve recht van de maker om zijn/haar werk te verveelvoudigen (kopiëren) en openbaar te maken (te publiceren). Niemand mag zonder toestemming aan dat recht komen. Ook social media kanalen zoals Facebook niet.’

Lees meer