10 SEO tips; rank je website in Google naar de top

10 SEO tips; rank je website in Google naar de top

10 SEO tips; rank je website in Google naar de top

Goed zichtbaar zijn in Google en dan vooral op de eerste pagina gebeurt niet zomaar. Er zijn talloze mooie, strakke en hippe websites met goede diensten en mooie producten, maar om deze aan de man te brengen moet je wel worden gevonden. Door SEO (Search Engine Optimization) wordt dit mogelijk gemaakt. Als jij de tips uit deze blog opvolgt dan zal je website beter ranken in Google en zullen meer mensen je website weten te vinden.

  1. Vindbaar – en zichtbaar in Google

Om je kans te vergroten om op de eerste pagina in Google zichtbaar te zijn kun je vooraf al veel doen aan je website, zoals de URL’s en title tags aanpassen. Als je in deze onderdelen SEO toepast zorg je ervoor dat je website en pagina’s goed vindbaar zijn in Google. Om te beginnen is het belangrijk om voor elke pagina de juiste URL te kiezen. De URL is de link die in de adresbalk wordt weergegeven, zoals http://socialr.nl/blog/10-seo-tips-rank-website-google-naar-top/. Het is verstandig om in de URL’s, titels en meta omschrijvingen de belangrijkste zoekwoorden te plaatsen, die aangeven welke informatie de pagina’s bevatten. Plaats in de titels de zoekwoorden zoveel mogelijk vooraan en maak de meta omschrijving zo wervend mogelijk, zodat mensen eerder jouw website bezoeken dan die van een ander.

meta omschrijving

  1. Responsive website

Momenteel bekijken mensen websites steeds meer op mobiele apparaten dan op desktop. Het is dan ook van groot belang dat je website responsive is, wat inhoudt dat de website wordt aangepast op het scherm waarmee de bezoeker het bekijkt. Je wil natuurlijk niet dat een bezoeker op je website afhaakt, omdat je website niet is aangepast op mobiele apparaten. Eenmaal afgehaakt zal de bezoeker op zoek gaan naar een website die zich wel aanpast. Daarnaast is een responsive website niet alleen goed voor de gebruiksvriendelijkheid, maar is het sinds 21 april 2015 ook officieel een ranking signal. Een responsive website zorgt er dus voor dat je op mobiele toestellen beter gaat ranken in Google.

SEO beter vindbaar in Google Socialr

  1. Gebruiksvriendelijk

Naast het feit dat je website responsive moet zijn, is het goed om de gebruikservaring van je websitebezoekers te optimaliseren, want Google rekent gebruikservaring mee in de ranking. Hoe doe je dit? Door je website te voorzien van de nodige zaken, zoals een snelle website, logische opbouw, belangrijke informatie duidelijk zichtbaar maken en een duidelijke call to action. Als een website niet aan deze zaken voldoet zullen bezoekers sneller de website verlaten en ergens anders hun informatie vandaan halen. Als bezoekers je website en pagina’s delen, meerdere keren bezoeken, positief beoordelen etc. dan zal je hoger ranken in Google, omdat de zoekmachine dit ziet als positieve signalen. Een snelle website, die heldere informatie biedt en makkelijk te gebruiken is zal hoger scoren in Google.

  1. Linkbuilding

Voor SEO zijn links een belangrijk onderdeel. Het aantal links van externe websites naar jouw website wordt namelijk door Google gemeten. Hoe meer links naar jouw website, hoe hoger je status, hoe hoger je ranking in Google. Het is alleen niet vanzelfsprekend dat andere websites naar je website linken. Het is wel mogelijk om andere bedrijven te benaderen en onderling af te spreken om naar elkaar te linken, zodat je zichtbaarder wordt in Google. Het is hierbij belangrijk dat de websites die naar jouw pagina linken wel relevant zijn voor jouw branche en daarbinnen ook enige status hebben. Het makkelijkste is om intern te linken. Je verwijst dan op je eigen pagina’s naar andere pagina’s op jouw website. De pagina’s waar bezoekers naar worden doorgestuurd moeten wel relevant zijn en gerelateerd zijn aan het onderwerp waar zij meer vanaf willen weten.

  1. Actueel

Hoe actueler, hoe beter. Het is belangrijk om nieuwe content te bieden, zodat je aantrekkelijk bent voor je bezoekers en voor Google. De zoekmachine toont bezoekers graag verse content en neemt dit ook mee in de ranking. Hoe vaker een website wordt geüpdatet, hoe relevanter Google je website beoordeeld.

  1. Social media

Een andere factor die meetelt in de ranking in Google is social media. Google weegt namelijk mee hoe vaak een URL van een website op social media gedeeld is. Een link die via social media gedeeld wordt kan daarnaast veel extra bezoekers op jouw website opleveren.

  1. Goede content

Als jij waardevolle, relevante en informatieve content op je website plaatst zal dit door Google worden opgemerkt. Heb je geen idee wat voor content je moet creëren, biedt de doelgroep dan extra informatie over producten, diensten, nieuws, how to video’s etc. Het is tevens beter om niet alle producten of diensten op één pagina te plaatsen, maar ze zoveel mogelijk te spreiden, zodat je op verschillende pagina’s en zoekwoorden vindbaar bent.

  1. Visuals

Je content wordt aantrekkelijker en sterker door er afbeeldingen en video’s aan toe te voegen. Daarnaast kan je in je visuals ook SEO zoekwoorden verwerken. Hoe doe je dit? Je hernoemt de afbeelding of video met een naam, die aangeeft welke inhoud het heeft. In de alt tag verwerk je de woorden, die het best de visual omschrijft. Door een alt tag toe te voegen herkent Google de visual en wordt deze niet overgeslagen. Hoe specifieker en relevanter je alt tag, hoe beter je scoort.

  1. Search Console/Webmaster Tools

Zodra jij je website publiceert is het verstandig om deze gelijk aan te melden bij Google Search Console, tot voor kort Webmaster Tools genoemd. Als je website eenmaal is aangemeld zal je website over het algemeen sneller worden geïndexeerd dan wanneer je dit niet doet. Onder andere hierdoor zal Google bepalen op welke zoekwoorden je website het beste vindbaar is.

  1. Nieuwe algoritmes

Het is ook goed om de veranderingen op het internet bij te houden en vooral de veranderingen in Google, omdat Google om de zoveel tijd het algoritme vernieuwd. Dit kan grote gevolgen hebben voor de ranking van je website. Houd dit dus goed in de gaten en speel hier snel op in, zodat je je positie niet verliest aan de concurrent.

Over de auteur