Alles wat een marketeer moet weten over kleurenpsychologie

Alles wat een marketeer moet weten over kleurenpsychologie

Alles wat een marketeer moet weten over kleurenpsychologie

Kleurgebruik in marketing en kleurenpsychologie zijn onderwerpen die al jarenlang onderzocht worden. En als je een bedrijf begint denk je goed na over de kleuren van de huisstijl. Maar ook over de kleurkeuze van producten wordt erg goed nagedacht. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 85 % van de consumenten zegt dat de kleur van het product de belangrijkste reden is om het te kopen. Maar wat is de zin en onzin van kleurgebruik in marketing?

Er moet meteen gezegd worden dat er weinig betrouwbare onderzoeken zijn gedaan naar de betekenis van een kleur op zichzelf. Het is dus niet zo dat een bepaalde kleur altijd dezelfde betekenis heeft, dit is altijd afhankelijk van persoonlijke voorkeur, culturele achtergrond en context.

Deze afbeelding wordt vaak gebruikt in de marketing. Er wordt de suggestie gewekt dat een kleur wel degelijk een bepaalde emotie uitdraagt. Maar onderzoek wijst echter uit dat de associatie die een kleur met zich mee brengt afhankelijk is van persoonlijke ervaring.

Het blijkt dat de kleur van het merk en de persoonlijkheid van het merk een goeie match moeten zijn. Het werk dat een bedrijf doet of de waardes die het bedrijf wil uitdragen moeten dus bij de kleur passen. Om een voorbeeld te geven, Harley Davidson en de kleur roze met glitters zal geen goeie match zijn.

De kleur van je merk bepaalt dus in zekere mate de waarde van je merk. Het is belangrijk om eerst te bepalen wat je wil uitstralen naar de buitenwereld om vervolgens aan de hand daarvan een kleur te kiezen. Dit betekent niet dat je altijd voor de stereotype kleur moet gaan. Zolang de kleur die je kiest maar niet compleet tegen je merkpersoonlijkheid (zoals het Harley Davindson- roze voorbeeld) in gaat. Daarnaast kan een bepaalde kleur ook meerdere emoties uitstralen.

Een ander onderzoek wijst uit dat het belangrijk is om je te onderscheiden van je concurrenten middels kleurgebruik. Hierin wordt gesteld dat als al je concurrenten een blauw logo hebben, jij vooral niet voor een blauw logo moet gaan. Daarnaast blijkt ook nog dat de naam die je een kleur geeft ook bepalend kan zijn of een consument een product koopt of niet. Dit is bijvoorbeeld in de cosmetica industrie van belang. Uit onderzoek bleek dat de kleur ‘mocha’ veel vaker gekocht werd dan de kleur ‘brown’, terwijl het precies dezelfde kleur was.

De conclusie is dat het bepalen van kleurgebruik niet afhangt van de kleur alleen. Het is belangrijk om te kijken naar de context waarin de kleur gebruikt wordt. Het design van je website, de afbeeldingen die je gebruikt en de taal die je gebruikt zijn net zo belangrijk. Denk dus goed na over de positionering en uitstraling van je bedrijf en maak deze door middel van kleurgebruik compleet.

Over de auteur

Laat een reactie achter