Auteursrecht op Social Media

Auteursrecht op Social Media

Auteursrecht op Social Media

Het is een ‘hot-topic’ op social media: ‘auteursrecht’. Vroeger zou geen krant een foto plaatsen zonder de naam van de fotograaf te noemen. Artikelen klakkeloos kopiëren zonder bronvermelding kwam ook zelden voor. Maar de tijden veranderen en door de komst van social media is het auteursrecht regelmatig onderwerp van discussie.

Het auteursrecht is niet veranderd. In een artikel geschreven door Charlotte Meidersma wordt het heel duidelijk uitgelegd: ‘Auteursrecht is het exclusieve recht van de maker om zijn/haar werk te verveelvoudigen (kopiëren) en openbaar te maken (te publiceren). Niemand mag zonder toestemming aan dat recht komen. Ook social media kanalen zoals Facebook niet.’

Vaak wordt gedacht dat social media als Facebook, Twitter en Pinterest de auteursrechten van de fotograaf overnemen. Dat is echter niet zo. Om een auteursrecht over te dragen moet je namelijk nog altijd een akte tekenen. Deze social media krijgen een zogeheten licentie over je foto. Dit hebben ze nodig zodat andere gebruikers de foto ook kunnen delen of retweeten. Maar deze licentie houdt ook in dat de social media kanalen het recht hebben om de foto te gebruiken voor advertenties binnen hun eigen kanaal.

De foto’s waarop jij auteursrecht hebt, mogen dus in principe het social media kanaal niet verlaten. Foto’s van Facebook downloaden en voor je eigen blog gebruiken is dus verboden. Een uitzondering op deze regel is het citaatrecht. Dit betekent dat een foto wel gebruikt mag worden wanneer het als ondersteuning voor een nieuwsfeit geldt. De naam van de bron moet dan echter altijd genoemd worden.

Social media platformen zoals bijvoorbeeld Facebook, hebben in hun algemene voorwaarden staan dat ze er vanuit gaan dat als je werk deelt je waarschijnlijk ook het auteursrecht erover bezit. Mocht dat niet zo zijn dan kunnen ze jou aansprakelijk stellen en dus de eventuele schadevergoeding op verhalen. Daarnaast geven ze je alle mogelijkheden om content binnen een kanaal te delen via retweet- of pin-knoppen. Als je deze knoppen gebruikt mag je er logischerwijs vanuit gaan dat je de regels niet overtreedt.

Als je zelf beelden wil plaatsen op je eigen kanalen, dan zijn er genoeg mogelijkheden om binnen de regels te blijven. In Google afbeeldingen kun je bijvoorbeeld verschillende gebruikersrechten selecteren. Als je hier een foto kiest met de licentie: ‘gelabeld voor hergebruik’ dan zit je altijd goed. Overigens zijn er ook genoeg websites waarop je prachtige foto’s kunt vinden die je rechtenvrij mag gebruiken. Enkele voorbeelden zijn: Pixabay.com, unsplash.com, stocksnap.io en picjumbo.com

Stel je bent een fotograaf en je deelt jouw foto’s op social media, dan loop je natuurlijk het risico dat mensen er mee aan de haal gaan zonder het jou te vermelden. Handhaving is erg lastig en daarom is het slim om bijvoorbeeld een watermerk in je foto’s te gebruiken. Waar de foto dan ook terecht komt jouw naam zal dan in ieder geval ook zichtbaar zijn.

 

Auteursrecht op social media is en blijft een lastige kwestie. Dit komt ook omdat veel mensen niet goed geinformeerd zijn en zich dus van geen kwaad bewust zijn als ze zomaar een foto hergebruiken. Echter is social media natuurlijk ook gemaakt om content te delen. Auteursrecht handhaven is dan ook erg lastig. Denk zelf in ieder geval goed na over de foto’s die je plaatst, er zijn genoeg manieren om binnen de regels te blijven en toch mooie plaatjes te delen.

Over de auteur

Laat een reactie achter