Content marketing versus native marketing

Content marketing versus native marketing

Content marketing versus native marketing

Veel bedrijven vandaag de dag focussen op content marketing en native marketing in hun reclamestrategieën. Ze willen tegenwoordig op zo’n effectief mogelijke manier zichtbaar zijn voor hun klanten. Daarbij komt dat onderzoek aantoont dat mensen graag producten leren kennen via content marketing en niet meer via traditionele advertenties. Maar zorgen content en native marketing wel voor naamsbekendheid? En welke van de twee is de beste keuze?

Verschil
Wat is precies het verschil tussen content marketing en native marketing? Content marketing houdt in dat er een artikel over een product of dienst naar meerdere online magazines of populaire online platforms gestuurd wordt. Elke keer als het artikel daadwerkelijk geplaatst wordt linkt het artikel door naar de website van het product/dienst. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de website hoger in de ranking  komt. Maar ook creëer je hiermee traffic naar de website en wellicht engagement op social media.

Native marketing daarentegen, werkt maar met één specifieke website of online magazine om een product/dienst te verkopen. Een ander woord voor native marketing is dan ook sponsored content. Vaak wordt hier veel geld voor betaald, maar is er ook de garantie dat het artikel geplaatst wordt. Een bekend online magazine dat vaak gesponsorde content plaatst is Buzzfeed. Native marketing heeft doordat het maar op een medium wordt geplaatst minder effect op je rankings op Google.

De effectiviteit van content marketing
Reclamebureaus die werken met content marketing produceren ongeveer 10 campagnes per maand voor elke klant. Vervolgens zorgen ze ervoor dat de campagnes worden gepubliceerd door bekende schrijvers of grote online magazines. Vaak wordt het succes van content marketing gemeten aan de hand van ‘number of leads’ (i.e., customer conversions based on campaigns), high-quality links (links die zijn geplaatst door een populaire website) en de totale social media shares die deze campagne heeft bereikt.

Kosten
Hoeveel content marketing precies kost is lastig te zeggen. De bedragen variëren van minder dan €1.000 tot meer dan een ton. Echter is dan aan effectiviteit wel te zien. Tussen de €5.000 en €50.000 was de effectiviteit veruit het hoogst. De bedrijven die meer dan €50.000 besteden aan content marketing zijn niet significant effectiever.

De kosten van native marketing liggen vele malen hoger. Om een samenwerking aan te gaan met de populaire website TIME moet je maar liefst 2 ton neerleggen. Gemiddeld kost native marketing €54,014.29. Het is dus behoorlijk duur, maar is het ook effectief?

Helaas valt dat behoorlijk tegen. Uiteraard verlies je bereik omdat je een samenwerking aangaat met één enkel bedrijf, waardoor je de kans mist dat andere media jouw artikel ook plaatsen. Ter vergelijking: het bedrijf Fractl doet aan content marketing. Ze maakten 11 campagnes voor hun klant Movoto, dit resulteerde in gemiddeld 146 pickups en 17.934 social shares. Buzzfeed’s native marketing voor het bedrijf Intel resulteerde in gemiddeld één pick-up en 12.481 social shares. Uiteraard is het een en ander afhankelijk van de populariteit en het bereik van dat ene medium. Kwantiteit hoeft niet perse boven kwaliteit te gaan.

Als je puur en alleen naar de cijfers kijkt dan wint content marketing het dik en dubbel van native marketing. Vooral als je een grote reach en verschillende doelgroepen wil bereiken. Echter als je als bedrijf zeker wil zijn dat je artikel geplaatst wordt op een groot en succesvol platform, dan is native marketing geschikt.

Over de auteur

Laat een reactie achter