Facebook bedrijfspagina aanmaken voor dummies

Facebook bedrijfspagina aanmaken voor dummies

Facebook bedrijfspagina aanmaken voor dummies

Als bedrijf is het belangrijk om met de tijd mee te gaan en dat betekent onder andere online goed zichtbaar zijn. Facebook geeft bedrijven al enige tijd de mogelijkheid om een bedrijfspagina aan te maken. Via een bedrijfspagina kunnen bedrijven met de doelgroep in contact komen, het gesprek aangaan en binnenkort zelfs producten en diensten verkopen. Momenteel telt Nederland 9,4 miljoen Facebookgebruikers en dat betekent 9,4 miljoen mensen, die je pagina kunnen bekijken, liken en volgen. Genoeg reden om een bedrijfspagina aan te maken, toch? Hierbij de 8 stappen om een bedrijfspagina aan te maken.

Facebook bedrijfspagina aanmaken

Om een bedrijfspagina aan te maken klik je hier. In deze stap zie je 6 types waaruit je kunt kiezen. Het type dat jij kiest omschrijft het best jouw bedrijf en hetgeen waarvoor jij een pagina wilt aanmaken. De onderstaande 3 types komen het meest voor bij het midden- en kleinbedrijf.

  1. Plaats of lokaal bedrijf: kies je als je een tastbare locatie hebt, waar mensen kunnen binnenlopen zonder dat zij een afspraak moeten maken. Het gaat hier om 1 vestiging.  
  2. Bedrijf, organisatie of instelling: kies je als de fysieke locatie niet van belang is voor je klanten.
  3. Merk of product: kies je als jouw bedrijf vooral virtueel is, het om een merk of product gaat, er  meerdere vestigingen zijn of het bezoekadres niet van belang is.

facebookpagina aanmaken bedrijf socialr how-to

Kies je categorie en bedrijfsnaam

Allereerst kies je een categorie en bedrijfsnaam. Kies een categorie aan de hand van hoe jouw klanten over jouw bedrijf denken in plaats van hoe jij over jouw bedrijf denkt. Daarna geef je de naam van je bedrijf op. Doe dit de eerste keer meteen goed, want als je de 200 likes hebt behaald kun je zelf niet meer je bedrijfsnaam wijzigen, maar dien je een verzoek in te dienen. Als je het verzoek indient is dit nog geen garantie op een wijziging, want Facebook moet de naam eerst goedkeuren.

 

facebookpagina bedrijfspagina socialr

 

Bedrijfsomschrijving, profielfoto en voorkeursdoelgroep

Voeg een bedrijfsomschrijving en je website toe, zodat je hoger rankt in Google. Het is belangrijk om in de bedrijfsomschrijving woorden te gebruiken die jouw doelgroep zal gebruiken, zodat ze jouw pagina beter kunnen vinden.

socialr facebookpagina aanmaken bedrijfspagina

Profielfoto instellen

Kies voor een professionele foto of logo, zodat je doelgroep je direct kan herkennen. De foto moet uitstralen waar je bedrijf voor staat. Gebruik als profielfoto het liefst je logo en als omslagfoto een foto die de sfeer van je bedrijf omarmt. De formaten hiervoor zijn; omslagfoto 851 x 315 pixels en profielfoto 180 x 180 pixels. Om de juiste profielfoto en omslagfoto te kiezen zal je waarschijnlijk meerdere combinaties uitproberen. Op de website van Timeline Cover Banner kan je testen of je profielfoto mooi aansluit op je omslagfoto en andersom.

Voorkeur doelgroep

Weet jij welke doelgroep je wil bereiken? Je kan een voorkeur aangeven bij Facebook, zodat jouw pagina eerst aan deze doelgroep wordt getoond.

Call to action

Je kunt met deze knop Facebookbezoekers aanzetten tot gewenst gedrag, bijvoorbeeld jouw website laten bezoeken of contact op te laten nemen met jouw bedrijf. Ook kan je onder andere keuze maken uit de volgende opties;

  • Boek nu
  • Neem contact met ons op
  • Shop nu
  • Meld je aan
  • Meer informatie

Content plaatsen

Om ervoor te zorgen dat Facebookbezoekers je bedrijfspagina liken en vaker bezoeken heb je content nodig. Het is dus belangrijk om informatie, foto’s en video’s te plaatsen, zodat de Facebookbezoekers ook echt wat aan je bedrijfspagina hebben. Een tip, plaats alvast hoogtepunten en sfeerimpressies van jouw bedrijf, zodat de bezoekers de geschiedenis van jouw bedrijf kunnen zien en een impressie krijgen van het bedrijf. Door de datum van de posts te wijzigen kun je een tijdlijn creëren gebaseerd op de geschiedenis van het bedrijf. Maak hierbij gebruik van foto’s en filmpjes, zodat de aandacht van de bezoeker wordt vastgehouden.

datum wijzigen facebookpagina socialr

Nodig mensen uit om pagina te liken

Het is makkelijk om in eerste instantie familie, vrienden, kennissen en klanten uit te nodigen om je bedrijfspagina te liken, omdat zij dit hoogstwaarschijnlijk met alle liefde voor je willen doen. Je kunt nu zelfs via een slimme omweg van Tweakblogs al je vrienden in 1 keer uitnodigen voor een evenement of pagina. Eenmaal alle stappen uitgevoerd wordt het tijd om vanuit je bedrijfspagina leads en conversies te genereren. Je kunt dit onder andere doen door een Facebook campagne. Als je een e-mail lijst hebt van je klanten of potentiële klanten kun je deze lijst in Facebook laden om gerichter te adverteren. Je klanten worden dan onderdeel van jouw doelgroep waar je de Facebook campagne op richt. Voor vragen over deze manier van adverteren of andere vragen kun je gerust contact met ons opnemen of natuurlijk langskomen voor een kopje koffie.

 

Over de auteur