Geen links op Instagram, de oplossingen

Geen links op Instagram, de oplossingen

Geen links op Instagram, de oplossingen

Het wordt voor veel bedrijven als een groot obstakel gezien: niet werkende linkjes bij Instagram posts. Het is voor veel bedrijven zelfs de reden dat ze niet actief zijn op Instagram. En dat is een gemiste kans, aangezien Instagram 400 miljoen gebruikers heeft wereldwijd.

Eigenlijk heeft het allemaal te maken met de content die je plaatst. Instagram is een creatief medium dus vergt het een creatieve benadering om tot successen te komen op dit medium. Het meest voor de hand liggend is om bij elke foto die je plaatst je webadres te vermelden. Deze link brengt je volgers niet rechtstreeks naar je website maar je volgers krijgen wel de link te zien en kunnen deze dus via hun browser bezoeken (tip; gebruik eens een short URL of maak een short URL voor je bedrijf aan wanneer je bedrijfsnaam erg lang is). Uiteraard is het slim om je webadres in je bio te vermelden. Hier zijn links namelijk wel toegestaan. Veel bedrijven plaatsen in elke post ook de tekst: ‘link in de bio’. Dit is erg effectief. Aan te raden is om de link wel aan te passen aan je laatste posts.

Opvallen op Instagram

Eigenlijk draait het allemaal om opvallen. Als jouw foto meer opvalt dan die van anderen, dan heb je een grotere kans dat je beschrijving gelezen wordt en misschien wel je profiel bezocht wordt. En via je profiel, is de link naar je website zo gevonden.

Opvallen dus. Hoe doe je dat? In dit artikel kun je meer informatie vinden over het zakelijk gebruik van Instagram in het algemeen, maar er zijn uiteraard ook onderzoeken gedaan naar eigenschappen die een foto meer doen opvallen.

Kwantiteit

Allereerst valt op dat op Instagram de hoeveelheid foto’s die je uploadt een direct gevolg heeft op je hoeveelheid volgers. Hoe vaker je iets post, hoe meer volgers je krijgt. Echter een belangrijke reden voor mensen om bedrijven te ontvolgen is dat er teveel foto’s worden gepost. Een lastige situatie dus. Op Instagram mag de frequentie van je posts veel hoger liggen dan op Facebook. De reden hiervoor is dat veel Instagramgebruikers honderden accounts volgen en niet 24/7 op Instagram kijken. Als je maar een keer per dag post of zelfs minder dan is de kans dus groot dat je post door heel veel volgers niet gezien wordt. Op Instagram is het heel normaal om drie of vier keer per dag iets te uploaden.

Hashtags

hashtags-instagram-voor-bedrijven

Veel Instagramgebruikers vermelden hele lijstjes met hashtags, omdat ze hopen dat hun post zo meer gezien wordt. Het is dus helemaal niet raar om je klanten te vragen of te adviseren om jouw bedrijfsnaam als hashtag te gebruiken. Je bereikt hiermee meer mensen en eigenlijk is het dus gratis reclame. Als bedrijf wordt het gebruik van veel hashtags sterk afgeraden. Vaak wordt het gezien als een schreeuw om likes en onprofessioneel. Wanneer je nog meer aandacht wilt, kun je je als bedrijf laten taggen in foto’s waar iets van jou op staat. Zo kunnen mensen je bedrijfsprofiel snel vinden, wel zo makkelijk.

Het loont dus om tijd te steken in de content die je op Instagram plaatst. Analyseer je eigen Instagram tijdlijn eens en bedenk eens welke posts er opvallen en waarom. Evalueer je eigen content, welke foto kreeg veel likes en waarom. Maar blijf vooral experimenteren. Ook op Instagram zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Over de auteur

Laat een reactie achter