Het zakelijk inzetten van WhatsApp

Het zakelijk inzetten van WhatsApp

Het zakelijk inzetten van WhatsApp

Een tijdje geleden plaatste Epic Venture een interessant artikel over het zakelijk gebruik van WhatsApp. Steeds meer bedrijven voegen WhatsApp toe aan hun communicatiekanalen. Ook wordt WhatsApp steeds meer ingezet tijdens evenementen. De bezoeker meldt zich aan en ontvangt via WhatsApp alle belangrijke informatie over het evenement. Dit zijn echter maar een paar van de vele mogelijkheden die WhatsApp jouw bedrijf te bieden heeft. Het medium blijft zich ontwikkelen en nieuwe mogelijkheden doen zich in rap tempo aan. We zetten er een aantal op een rijtje!

Webcare uitbreiden

Klantenservice via WhatsApp is niks nieuws, veel bedrijven doen dit al. Maar steeds meer bedrijven die een fysiek product verkopen besluiten een telefoonnummer op het product te vermelden. Zo kunnen klachten snel en makkelijk afgehandeld worden. Vooral het feit dat foto’s verzenden via WhatsApp zo makkelijk gaat maakt dit aantrekkelijk. Een consument kan echter ook een berichtje sturen voordat het product daadwerkelijk gekocht is. Diegene ontvangt dan bijvoorbeeld meer informatie over de ingrediënten of misschien zelfs suggesties voor recepten. Het aankoopmoment kan hier op een positieve manier door beïnvloed worden.

Informatie verspreiden

Als je bepaalde content ook via WhatsApp verspreidt, heb je een grote kans dat mensen het naar anderen doorsturen. Dit is natuurlijk ontzettend positief voor je reach en je naamsbekendheid. Het NRC gebruikt dit al een tijdje. Als jij je aanmeldt bij hun dienst, ontvang je per dag 3 samenvattingen van artikelen op je telefoon. Je zou dit nog veel klantspecifieker kunnen maken. Klanten kunnen zich wellicht per onderwerp aanmelden en krijgen alleen artikelen gestuurd die bij hun interesses passen.

Marktonderzoek

WhatsApp biedt de mogelijkheid heel snel de mening van je doelgroep te peilen. Het marketingbureau C2B bracht hiervoor de tool WEAsk uit. Dit bedrijf legt vragen voor aan een WhatsApp-panel. De antwoorden die deze kandidaten geven worden meteen verwerkt in een tabel. Je kunt natuurlijk dit marketingbureau inzetten voor een marktonderzoek via WhatsApp, maar je kunt het ook gewoon zelf doen. Scroll eens door je contactenlijst en vraag een aantal mensen naar hun mening. Zorg er wel voor dat je dit in individuele gesprekken doet, zodat de mening niet beïnvloed kan worden door anderen.

Prijsvragen

Roep mensen via andere social media op om mee te doen met een prijsvraag. Stuur ze vervolgens je telefoonnummer op. Zo kun je via WhatsApp de prijsvraag versturen of de kandidaten verschillende opdrachten laten doen. De kandidaat voelt zich meteen verbonden met je bedrijf omdat je z’n privésfeer binnentreedt. Chocomel heeft op deze manier recentelijk een erg succesvolle campagne gelanceerd.

Moeilijke doelgroepen

Jong en oud, vrijwel iedereen gebruikt tegenwoordig WhatsApp. Daarnaast worden er op ieder tijdstip berichten verstuurd. Het is dus logisch dat je via WhatsApp mensen kunt bereiken die je via andere social media niet zo makkelijk bereikt. Heeft een doelgroep hele specifieke kennis nodig? Dan is het makkelijk om deze kennis via WhatsApp aan te bieden. Gebruikt jouw doelgroep geen Facebook? Grote kans dat ze wel op WhatsApp te vinden zijn. Ook kun je WhatsApp gebruiken om op een specifiek moment van de dag een bericht te sturen. Wanneer ze jouw product gebruiken bijvoorbeeld. Tenslotte heeft iedereen altijd z’n telefoon binnen handbereik tegenwoordig.

In de toekomst ontkom je niet meer aan het zakelijk gebruik van WhatsApp. Zorg ervoor dat je snel bent met deze stap. Hoe langer je wacht, des te kleiner de impact. De consument kijkt er dan niet meer zo van op als je WhatsApp implementeert. De komende tijd zullen er ongetwijfeld nog veel meer manieren om WhatsApp zakelijk in te zetten ontdekt worden. Hou je concurrenten dus goed in de gaten.

Over de auteur

Laat een reactie achter