Hoe bereik je de generatie Y?

Hoe bereik je de generatie Y?

Hoe bereik je de generatie Y?

De generatie Y, met andere woorden de millennials generatie, is geboren tussen ongeveer 1977-1994. Dit betekent dat de leeftijd van deze generatie op dit moment varieert tussen 21 en 38 jaar. Dat is nogal een groot verschil, zowel studenten als moeders vallen in deze generatie. En omdat er zoveel variëteit is in deze groep hebben marketeers moeite met het targeten op deze generatie. Ze willen deze generatie maar al te graag bereiken, omdat ongeveer 3 miljoen van de consumenten bij deze generatie hoort. Wat zijn de kenmerken van generatie Y?

Selectiever

Generatie Y is steeds selectiever in het kiezen van merken en producten. Ze zijn door het internet en de toenemende welvaart enorm gewend geraakt aan het hebben van keuzevrijheid. Dit maakt ze kieskeuriger; ze overwegen hun keuzes eerst meerdere malen voordat ze een aankoop doen. Zodra je als merk niet aan al hun voorwaarden (meer) voldoet, stappen ze zonder te twijfelen over naar de concurrent.

Gemak

Ook bij het selecteren van merken en producten is gemak een belangrijke factor. Generatie Y is altijd op zoek naar producten of services die het leven makkelijker maken. En daarbij hebben ze goede service hoog in het vaandel staan. Daarnaast willen ze geëntertaind worden en willen ze hun eigen identiteit aan de buitenwereld laten zien. Ze kiezen daarom graag voor merken die duurzaam zijn, zodat ze kunnen uitdragen dat ze hun steentje aan de wereld bijdragen.

Minder beïnvloedbaar

De millennium generatie is minder beïnvloedbaar door reclame dan hun voorgangers. Ze hebben de neiging om reclame, vooral op tv, in twijfel te trekken. Het meest worden ze beïnvloed door de mening van anderen. Mond-tot-mond reclame is erg belangrijk om deze generatie van jouw product te overtuigen. En een snelle klantenservice wordt ook gewaardeerd door deze generatie.

Fear of missing out

De generatie Y besteedt veel minder tijd aan de traditionele media. Toch heeft deze generatie wel een sterke ‘fear of missing out.’ Vaak kijken ze dus daarom programma’s op een ander tijdstip online terug. Ook hechten ze een grote waarde aan merken. Ze zijn zelfs bereid meer te betalen als het merk aan al hun wensen en verwachtingen voldoet. De generatie Y is loyaal aan een merk als ze het gevoel hebben dat dit merk extra aandacht geeft aan vaste klanten.

Identiteit

Deze generatie heeft de sterke drang om hun identiteit te uiten. Dit doen ze via internet, maar vooral ook via merken. Het is voor hun belangrijk dat een merk de waarden uitdragen die zijzelf ook willen uitdragen. Hierdoor is deze generatie extreem gevoelig voor celebrity endorsement. Belangrijk is hierbij wel dat ze zich kunnen identificeren met de celebrity.

Entertainment

Maar het allerbelangrijkste blijkt de inhoud van de content te zijn. De Generatie Y wil geëntertaind worden. Humor en sensatie prikkelt deze generatie om jouw boodschap op te slaan. Ze zijn opgegroeid met reclames en kunnen dus haarfijn selecteren welke content voor hun waardevol is. Daarnaast verliezen ze snel hun interesse en is het dus erg belangrijk dat je als merk constant blijft vernieuwen. Gerichte en interessante content blijken de sleutelwoorden te zijn voor het bereiken van de generatie Y.

Over de auteur