Local Targeting uiterst belangrijk voor bedrijven

Local Targeting uiterst belangrijk voor bedrijven

Local Targeting uiterst belangrijk voor bedrijven

Het gebruik van local targeting voor online adverteren is al enige tijd mogelijk en wordt steeds vaker door bedrijven gebruikt. Met local targeting kun jij je advertenties richten op de gebieden waar jouw (potentiëe) klanten zich bevinden, om zo je winst te verhogen. Maak jij al gebruik van Local Targeting? Zo niet, dan is het verstandig om deze blog door te nemen, zodat jij erachter komt waarom het belangrijk is om local targeting te gebruiken.

Het toepassen van local targeting levert over het algemeen een hogere CTR (Click Through Rate) op dan wanneer hier geen gebruik van wordt gemaakt. CTR is het aantal klikken op een link in je advertentie gedeeld door het totale bereik van de advertentie. Voor het online meten van advertenties is CTR dan ook een belangrijke KPI. In Google AdWords bepaalt de CTR in grote mate de positie van de advertentie en de kosten per klik (Cost Per Click). Hoe hoger de CTR hoe hoger de advertentie en hoe lager de kosten per klik. Als landelijk, maar ook lokale ondernemer wil je geen geld verspillen aan dure online advertenties, waarmee je jouw doelgroep niet op het juiste moment op de juiste plek bereikt. Online adverteren kost uiteraard geld, maar wanneer het goed wordt gedaan kan het rendement erg hoog zijn. Wat je eigenlijk wilt is je doelgroep bereiken op het moment dat ze je daadwerkelijk nodig hebben. Als een potentiële klant online naar een specifiek product of dienst zoekt zijn ze vaak al een stap verder in het aankoopproces dan wanneer ze toevallig je advertentie voorbij zien komen.

Local targeting

Door middel van local targeting kan je op basis van een specifieke locatie je advertenties aan de juiste doelgroep tonen. De locatie targeting mogelijkheden van onder andere Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Googe AdWords bestaan uit de volgende opties; land, regio, plaats, adres en postcode. Als jij bijvoorbeeld een bedrijf in Amsterdam hebt kun je door het gebruik van local targeting je advertentie uitsluitend tonen aan mensen die in Amsterdam wonen, interesse hebben getoond in Amsterdam of zich op dat moment in Amsterdam bevinden. Het is ook mogelijk om locaties uit te sluiten, zodat elke cent naar de juiste doelgroep gaat.

Producten verkoop

Local targeting wordt steeds belangrijker voor de retail en kan de verkoop stimuleren. Retailers beschikken over zeer waardevolle informatie zoals data en consumentenvoorkeuren. Met deze informatie kunnen retailers consumenten een goed en passend aanbod doen. Ook wanneer bedrijven verschillende vestigingen in verschillende regio’s hebben is local targeting ‘the way to go’. Zodra winkeliers hebben geëvalueerd welke producten het minst en best verkopen kunnen zij het productassortiment zo aanpassen dat het per regio aansluit op de voorkeur van hun klanten.

Ook bij onze klanten blijkt local targeting van grote waarde. Zo hebben wij recent nog voor een nieuw product dat bij een select aantal Jumbo filialen ligt een social media campagne gedaan. Door het gebruik van local targeting werd het nieuwe product niet 15 keer per week verkocht, wat over het algemeen gebruikelijk is bij de introductie van een nieuw product. Nee, het product wordt tot ruim 200 keer per week verkocht. Door onze campagne voor Jumbo werd het dus 15 keer meer verkocht dan gebruikelijk.

Wonen

De klant wordt steeds onafhankelijker en haalt steeds meer informatie van het Internet. De moderne woningcorporatie en makelaar moet er dus voor zorgen dat hij op lokaal goed wordt gevonden. Door hiervoor local targeting te gebruiken kan dit worden behaald. Door middel van local targeting kan de doelgroep tijdens het zoeken naar een woning in een specifieke provincie, stad of regio beter worden benaderd.

Zo hebben wij ook mooie resultaten weten te behalen voor een klant die studentenwoningen in Amsterdam verhuurt. Deze klant slaagde er niet in om zijn woningen in Amsterdam te verhuren. De woningen zijn voor de gemiddelde student dan ook wat aan de prijzige kant, waardoor deze doelgroep niet in de woningen was geïnteresseerd. Door middel van een local targeting lead campagne in te zetten, die speciaal was gericht op studenten met iets meer financiële ruimte, heeft de verhuurder binnen één maand 80 appartementen verhuurd.  Elke student had ook nog eens een aanbetaling van 1.000 euro gedaan.

App downloads verhogen

Eén van de doelstellingen kan zijn om het aantal app downloads te verhogen. Om deze doelstelling te behalen kan local targeting het verschil maken. Een goed voorbeeld hiervan is de applicatie YPlan. De app biedt Londenaars een samengestelde lijst van het lokale nachtleven. Om het aantal app downloads te verhogen heeft YPlan een Twitter campagne ingezet en deze gericht op de mobiele gebruikers in Londen. Het resultaat van deze campagne was 10 keer succesvoller dan de anderen kanalen waarbij er mobiele advertenties zonder local targeting werd ingezet (American Airlines, 2015). De advertentie op Twitter werd aan inwoners van Londen getoond, maar ook aan mensen die in de stad op bezoek zijn (American Airlines, 2015).

Schermafbeelding 2015-12-16 om 16.06.16

Een ander goed voorbeeld is die van één onze klanten, namelijk een regionale omroep. Voor deze klant hebben wij via Google en Facebook een local targeting display campagne gedraaid. Met de visuals die wij hiervoor hebben gebruikt in combinatie met pakkende teksten die de lokale doelgroep aanspreken, behaalden wij via Google een CTR tot 5% op display advertenties, gemiddeld is dit minder dan 0.2%. Door de hoge CTR waren de kosten per click ook aanzienlijk lager, waardoor een app download nog geen 60 cent kost, terwijl dat normaliter tussen de 1 en 2 euro ligt.

Het kan niet vaak genoeg worden benadrukt, maar local targeting is één van de sleutels om alles uit jouw advertentiebudget te halen. Online advertenties kunnen op deze manier heel efficiënt werken zonder onnodig veel kosten te maken. Hoe specifieker de doelgroep, hoe beter local targeting kan werken. Op deze manier kan jij je exacte doelgroep bereiken en de boodschap zo gepersonaliseerd mogelijk maken.

Laat een reactie achter