Onderbenutte Google Analytics tools

Onderbenutte Google Analytics tools

Onderbenutte Google Analytics tools

Google Analytics wordt op dit moment al gebruikt door elk zichzelf respecterend bedrijf. Het geeft tenslotte ontzettend veel waardevolle informatie over de bezoekers van een website. Met deze informatie is het mogelijk de website te optimaliseren en verbeteren. Waardoor de website een nog beter visitekaartje wordt van het bedrijf en waardoor er uiteindelijk meer omzet gegenereerd kan worden. Veel bedrijven zijn echter niet bekend met de vele mogelijkheden die Google Analytics biedt. Er zijn namelijk een groot aantal onderbenutte tools die cruciale informatie kunnen verschaffen.

Persona’s van de koper
Voor veel bedrijven kan het nuttig zijn om de persona’s van de koper onder te verdelen in vier segmenten:

  1. Een bezoeker die langer de tijd neemt op een website en ook meer pagina’s bekijkt dan gemiddeld. Deze bezoekers nemen de tijd om een beslissing te nemen.
  2. Bezoekers die maar een paar pagina’s bezoeken maar wel een lange tijd op de site blijven. Vooral sites met video’s zullen dit type bezoeker herkennen.
  3. Bezoekers die heel veel pagina’s in een korte tijd bezoeken. Deze bezoeker lijkt naar iets op zoek dat hij niet kan vinden.
  4. Bezoekers die minder pagina’s bezoeken dan gemiddeld en ook minder tijd op de website besteden dan gemiddeld. Vaak zijn dit de bezoekers die het minste qualitatieve verkeer generen op de site.
    Als je deze segmenten hebt opgesteld kan je per segement kijken naar de aankoopcijfers, pagina stromen en naar welke apparaten er worden gebruikt om de site te bezoeken.

De duur van het laden van een pagina
In de huidige tijd heeft een bezoeker geen tijd en zin meer om lang te wachten op een ladende pagina. Als een pagina te langzaam is, is de kans groot dat de bezoeker zijn geduld verliest en de pagina verlaat. Om dit te voorkomen is het slim om regelmatig de duur van het laden van een pagina te testen. Google Analytics heeft hier een handige tool voor genaamd: ‘DOM Timings’. Het is mogelijk om drie verschillende metingen te zien:

  1. ‘Avg.document interactive time’- Dit meet de tijd die het duurt voordat de browser de controle weer teruggeeft aan de bezoeker. De tijd dus voordat de bezoeker weer kan gaan klikken of scrollen op de website.
  2. 2. ‘Avg. document content loaded time’- Afhankelijk van hoe de website gebouwd is, moet deze meting misschien gebruikt worden. Dit meet de tijd die het duurt om een script op de pagina uitgevoerd te krijgen. Het kan zijn dat de bezoeker pas weer kan gaan navigeren als alle scripts geladen zijn. Het is dus handig om naar beiden metingen te kijken.
  3. ‘Avg. page load time’- Dit meet de gehele tijd die het in beslag neemt om een pagina te laden. Echter deze tool is niet meer zo bruikbaar. Dit komt omdat deze tijd vaak wordt beinvloed door alle social media links en andere externe connecties.

Scrolldiepte per pagina
Het is mogelijk het scrollgedrag van de bezoeker te meten via event tracking. Zo kan geanalyseerd worden hoeveel procent van de pagina daadwerkelijk bekeken wordt. De makkelijkste manier op scrolldiepte te meten is door een verkenners-rapport aan te maken en vervolgens een filter aan te brengen voor scrolldiepte.

Door dieper in de mogelijkheden van Google Analytics te duiken is het mogelijk het optimale uit een website te halen. De hoeveelheid informatie en data die Google Analytics kan opleveren weegt zeker op tegen de tijd en kennis die erin gestoken moet worden. Het is dan ook slim om up-to-date te blijven over de mogelijkheden die Google Analytics biedt.

Over de auteur

Laat een reactie achter