Blog

Onderbenutte Google Analytics tools

Onderbenutte Google Analytics tools

Google Analytics wordt op dit moment al gebruikt door elk zichzelf respecterend bedrijf. Het geeft tenslotte ontzettend veel waardevolle informatie over de bezoekers van een website. Met deze informatie is het mogelijk de website te optimaliseren en verbeteren. Waardoor de website een nog beter visitekaartje wordt van het bedrijf en waardoor er uiteindelijk meer omzet gegenereerd kan worden. Veel bedrijven zijn echter niet bekend met de vele mogelijkheden die Google Analytics biedt. Er zijn namelijk een groot aantal onderbenutte tools die cruciale informatie kunnen verschaffen.

Lees meer

LinkedIn; 8 tips voor bedrijven

LinkedIn; 8 tips voor bedrijven

LinkedIn wordt door velen al voor zakelijk netwerken gebruikt. Omdat LinkedIn echter zoveel gebruikers heeft is het ook belangrijk voor bedrijven om zichtbaar te zijn op LinkedIn. Het is een platform dat erg makkelijk als marketingtool ingezet kan worden. Alleen moet je als bedrijf wel weten hoe, daarom een aantal tips.

Lees meer

Creatieve marketingcampagne ideeën om je verder te helpen

Creatieve marketingcampagne ideeën om je verder te helpen

Het is niet makkelijk om constant met creatieve ideeën te komen voor een nieuwe marketingcampagne. Soms zijn de geniale ingevingen op en weet je echt niet meer wat je moet verzinnen. Zit je op dit moment in zo’n situatie? Lees dan vooral even verder. We geven je een aantal strategieën die je weer op weg helpen.

Zoek een partner

Marketingcampagnes krijgen een frisse impuls als je een partnerschap aangaat met een ander bedrijf. Het is goedkoper om te adverteren omdat je de kosten kunt delen. Ook spreek je een totaal nieuwe doelgroep aan. En door iemand van buitenaf naar je bedrijf te laten kijken, creëer je vernieuwende content.

Maak gebruik van ‘user-generated’ content

Door content de delen die de consument heeft gecreëerd, wordt je bedrijf persoonlijker. Ook is bekend dat reviews van anderen erg serieus genomen worden. Als je tevreden klanten hebt, adverteer hier dan mee. Je kunt dit doen door persoonlijke verhalen te delen maar ook bijvoorbeeld door consumenten de opdracht te geven om zelf ideeën in te sturen. Hierdoor creëer je ook nog eens interactie.

Bloggers

Bloggers hebben ontzettend veel invloed op consumenten. Vandaag de dag is er in elke markt wel een belangrijke blogger te vinden. Probeer in contact te komen met de blogger die populair is bij de doelgroep. Deze bloggers kunnen je ook helpen aan nieuwe inspirerende content.

Experimenteer

Probeer verschillende soorten content op verschillende platformen uit. Per slot van rekening weet niemand precies wat het beste werkt voor een bedrijf. Wie weet ontdek je nieuwe en succesvolle strategieën op een ander platform.

Betrek je werknemers erbij

Je werknemers zijn je visitekaartje. Gebruik ze dus. Vertel persoonlijke verhalen over werknemers die passie hebben voor het bedrijf. Of organiseer een brainstormsessie waarin elke werknemer zijn of haar mening kan delen. Je werknemers hebben veel kennis van het bedrijf en kunnen je zomaar verassen met interessante ideeën. Maak je al gebruik van Snapchat? Geef je werknemers dan eens de gelegenheid om deze over te nemen en laat je verrassen!

Vergeet bestaande klanten niet

Uiteraard is het doel van veel marketingcampagnes om nieuwe klanten binnen te halen. Het bedrijf moet tenslotte groeien. Maar je moet er ook voor zorgen dat bestaande klanten tevreden blijven en niet naar de concurrent vertrekken. Beloon trouwe klanten dus met iets extra’s. Geef ze het gevoel dat ze speciaal zijn en gewaardeerd worden.

Crossmedial storytelling

Storytelling is een van de meest effectieve methodes in marketing. Dit wordt echter nog effectiever als het verhaal dat je deelt zich op meerdere platformen tegelijk afspeelt. Denk aan filmpjes op Youtube, foto’s op Instagram en teksten op Twitter en Facebook die allemaal hetzelfde verhaal vertellen.

Welke manier je ook kiest om je marketingcampagne een creatieve boost te geven, zorg er altijd voor dat je een plan hebt voordat je begint. Helaas zijn er maar weinig bedrijven die met een aantal toevallige ‘lucky shots’ een succesvolle campagne hebben verspreid.

Het zakelijk inzetten van WhatsApp

Het zakelijk inzetten van WhatsApp

Een tijdje geleden plaatste Epic Venture een interessant artikel over het zakelijk gebruik van WhatsApp. Steeds meer bedrijven voegen WhatsApp toe aan hun communicatiekanalen. Ook wordt WhatsApp steeds meer ingezet tijdens evenementen. De bezoeker meldt zich aan en ontvangt via WhatsApp alle belangrijke informatie over het evenement. Dit zijn echter maar een paar van de vele mogelijkheden die WhatsApp jouw bedrijf te bieden heeft. Het medium blijft zich ontwikkelen en nieuwe mogelijkheden doen zich in rap tempo aan. We zetten er een aantal op een rijtje!

Webcare uitbreiden

Klantenservice via WhatsApp is niks nieuws, veel bedrijven doen dit al. Maar steeds meer bedrijven die een fysiek product verkopen besluiten een telefoonnummer op het product te vermelden. Zo kunnen klachten snel en makkelijk afgehandeld worden. Vooral het feit dat foto’s verzenden via WhatsApp zo makkelijk gaat maakt dit aantrekkelijk. Een consument kan echter ook een berichtje sturen voordat het product daadwerkelijk gekocht is. Diegene ontvangt dan bijvoorbeeld meer informatie over de ingrediënten of misschien zelfs suggesties voor recepten. Het aankoopmoment kan hier op een positieve manier door beïnvloed worden.

Informatie verspreiden

Als je bepaalde content ook via WhatsApp verspreidt, heb je een grote kans dat mensen het naar anderen doorsturen. Dit is natuurlijk ontzettend positief voor je reach en je naamsbekendheid. Het NRC gebruikt dit al een tijdje. Als jij je aanmeldt bij hun dienst, ontvang je per dag 3 samenvattingen van artikelen op je telefoon. Je zou dit nog veel klantspecifieker kunnen maken. Klanten kunnen zich wellicht per onderwerp aanmelden en krijgen alleen artikelen gestuurd die bij hun interesses passen.

Marktonderzoek

WhatsApp biedt de mogelijkheid heel snel de mening van je doelgroep te peilen. Het marketingbureau C2B bracht hiervoor de tool WEAsk uit. Dit bedrijf legt vragen voor aan een WhatsApp-panel. De antwoorden die deze kandidaten geven worden meteen verwerkt in een tabel. Je kunt natuurlijk dit marketingbureau inzetten voor een marktonderzoek via WhatsApp, maar je kunt het ook gewoon zelf doen. Scroll eens door je contactenlijst en vraag een aantal mensen naar hun mening. Zorg er wel voor dat je dit in individuele gesprekken doet, zodat de mening niet beïnvloed kan worden door anderen.

Prijsvragen

Roep mensen via andere social media op om mee te doen met een prijsvraag. Stuur ze vervolgens je telefoonnummer op. Zo kun je via WhatsApp de prijsvraag versturen of de kandidaten verschillende opdrachten laten doen. De kandidaat voelt zich meteen verbonden met je bedrijf omdat je z’n privésfeer binnentreedt. Chocomel heeft op deze manier recentelijk een erg succesvolle campagne gelanceerd.

Moeilijke doelgroepen

Jong en oud, vrijwel iedereen gebruikt tegenwoordig WhatsApp. Daarnaast worden er op ieder tijdstip berichten verstuurd. Het is dus logisch dat je via WhatsApp mensen kunt bereiken die je via andere social media niet zo makkelijk bereikt. Heeft een doelgroep hele specifieke kennis nodig? Dan is het makkelijk om deze kennis via WhatsApp aan te bieden. Gebruikt jouw doelgroep geen Facebook? Grote kans dat ze wel op WhatsApp te vinden zijn. Ook kun je WhatsApp gebruiken om op een specifiek moment van de dag een bericht te sturen. Wanneer ze jouw product gebruiken bijvoorbeeld. Tenslotte heeft iedereen altijd z’n telefoon binnen handbereik tegenwoordig.

In de toekomst ontkom je niet meer aan het zakelijk gebruik van WhatsApp. Zorg ervoor dat je snel bent met deze stap. Hoe langer je wacht, des te kleiner de impact. De consument kijkt er dan niet meer zo van op als je WhatsApp implementeert. De komende tijd zullen er ongetwijfeld nog veel meer manieren om WhatsApp zakelijk in te zetten ontdekt worden. Hou je concurrenten dus goed in de gaten.

Content marketing versus native marketing

Content marketing versus native marketing

Veel bedrijven vandaag de dag focussen op content marketing en native marketing in hun reclamestrategieën. Ze willen tegenwoordig op zo’n effectief mogelijke manier zichtbaar zijn voor hun klanten. Daarbij komt dat onderzoek aantoont dat mensen graag producten leren kennen via content marketing en niet meer via traditionele advertenties. Maar zorgen content en native marketing wel voor naamsbekendheid? En welke van de twee is de beste keuze?

Lees meer

Hoe bereik je de generatie Y?

Hoe bereik je de generatie Y?

De generatie Y, met andere woorden de millennials generatie, is geboren tussen ongeveer 1977-1994. Dit betekent dat de leeftijd van deze generatie op dit moment varieert tussen 21 en 38 jaar. Dat is nogal een groot verschil, zowel studenten als moeders vallen in deze generatie. En omdat er zoveel variëteit is in deze groep hebben marketeers moeite met het targeten op deze generatie. Ze willen deze generatie maar al te graag bereiken, omdat ongeveer 3 miljoen van de consumenten bij deze generatie hoort. Wat zijn de kenmerken van generatie Y?

Selectiever

Generatie Y is steeds selectiever in het kiezen van merken en producten. Ze zijn door het internet en de toenemende welvaart enorm gewend geraakt aan het hebben van keuzevrijheid. Dit maakt ze kieskeuriger; ze overwegen hun keuzes eerst meerdere malen voordat ze een aankoop doen. Zodra je als merk niet aan al hun voorwaarden (meer) voldoet, stappen ze zonder te twijfelen over naar de concurrent.

Gemak

Ook bij het selecteren van merken en producten is gemak een belangrijke factor. Generatie Y is altijd op zoek naar producten of services die het leven makkelijker maken. En daarbij hebben ze goede service hoog in het vaandel staan. Daarnaast willen ze geëntertaind worden en willen ze hun eigen identiteit aan de buitenwereld laten zien. Ze kiezen daarom graag voor merken die duurzaam zijn, zodat ze kunnen uitdragen dat ze hun steentje aan de wereld bijdragen.

Minder beïnvloedbaar

De millennium generatie is minder beïnvloedbaar door reclame dan hun voorgangers. Ze hebben de neiging om reclame, vooral op tv, in twijfel te trekken. Het meest worden ze beïnvloed door de mening van anderen. Mond-tot-mond reclame is erg belangrijk om deze generatie van jouw product te overtuigen. En een snelle klantenservice wordt ook gewaardeerd door deze generatie.

Fear of missing out

De generatie Y besteedt veel minder tijd aan de traditionele media. Toch heeft deze generatie wel een sterke ‘fear of missing out.’ Vaak kijken ze dus daarom programma’s op een ander tijdstip online terug. Ook hechten ze een grote waarde aan merken. Ze zijn zelfs bereid meer te betalen als het merk aan al hun wensen en verwachtingen voldoet. De generatie Y is loyaal aan een merk als ze het gevoel hebben dat dit merk extra aandacht geeft aan vaste klanten.

Identiteit

Deze generatie heeft de sterke drang om hun identiteit te uiten. Dit doen ze via internet, maar vooral ook via merken. Het is voor hun belangrijk dat een merk de waarden uitdragen die zijzelf ook willen uitdragen. Hierdoor is deze generatie extreem gevoelig voor celebrity endorsement. Belangrijk is hierbij wel dat ze zich kunnen identificeren met de celebrity.

Entertainment

Maar het allerbelangrijkste blijkt de inhoud van de content te zijn. De Generatie Y wil geëntertaind worden. Humor en sensatie prikkelt deze generatie om jouw boodschap op te slaan. Ze zijn opgegroeid met reclames en kunnen dus haarfijn selecteren welke content voor hun waardevol is. Daarnaast verliezen ze snel hun interesse en is het dus erg belangrijk dat je als merk constant blijft vernieuwen. Gerichte en interessante content blijken de sleutelwoorden te zijn voor het bereiken van de generatie Y.

Social Media cijfers mei 2015

Social Media cijfers mei 2015

Iedere maand komen er nieuwe statistieken en cijfers online over het social media gebruik in Nederland. Hierbij wordt vooral gekeken naar de grote bedrijven, die vaak op social media ook erg succesvol zijn. Als klein bedrijf is het slim om af en toe de do’s and don’ts af te kijken bij de grote jongens. Bij deze een samenvatting van alle interessante cijfers van de maand mei op een rijtje.

Lees meer

Targeting op Facebook

Targeting op Facebook

Met 1.35 miljard gebruikers over de hele wereld is Facebook tot op heden nog steeds het grootste sociaal medium. Inmiddels heeft elk bedrijf dan ook een Facebookpagina. Logisch, want welke doelgroep je ook hebt, deze is te bereiken via Facebook. Maar juist omdat Facebook zo enorm veel gebruikers heeft brengt dit ook nadelen met zich mee. Want hoe bereik je jouw doelgroep tussen al die miljoenen accounts? Gelukkig heeft Facebook een goed ingebouwde targeting-tool, maar hoe maak je optimaal gebruik van deze tool?

Lees meer

Alles wat een marketeer moet weten over kleurenpsychologie

Alles wat een marketeer moet weten over kleurenpsychologie

Kleurgebruik in marketing en kleurenpsychologie zijn onderwerpen die al jarenlang onderzocht worden. En als je een bedrijf begint denk je goed na over de kleuren van de huisstijl. Maar ook over de kleurkeuze van producten wordt erg goed nagedacht. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 85 % van de consumenten zegt dat de kleur van het product de belangrijkste reden is om het te kopen. Maar wat is de zin en onzin van kleurgebruik in marketing?

Lees meer