Laten we Pinterest eens tegenover Instagram zetten

Laten we Pinterest eens tegenover Instagram zetten

Laten we Pinterest eens tegenover Instagram zetten

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Het is dan ook helemaal niet gek dat social media als instagram en pinterest zo populair zijn. Instagram kent in Nederland 1.4 miljoen actieve gebruikers, en Pinterest had in 2014 al 1.1 miljoen gebruikers in Nederland. Voorspeld wordt dat deze aantallen alleen maar zullen stijgen. Het is dus duidelijk dat je als bedrijf tegenwoordig ook zichtbaar moet zijn op deze visuele platformen. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen Instagram en Pinterest?

Het ene bedrijf zal Instagram of Pinterest misschien meer kunnen gebruiken dan het andere. Dit ligt natuurlijk vooral aan de core business van je bedrijf. Maar door het grote aantal gebruikers zijn deze social media voor elk bedrijf interessant. Instagram gebruiken voor je bedrijf kan met wat tips erg succesvol zijn. Maar ook Pinterest zakelijk gebruiken is een aanrader.

Het zijn allebei media die ongeveer dezelfde doelgroep aantrekken. Zowel Instagram als Pinterest heeft over het algemeen vrouwelijke gebruikers onder de 30 jaar. Het is verder duidelijk dat beide mediums erg geschikt zijn voor het plaatsen van foto’s en video’s.

Content

Op Instagram plaats je normaal gesproken originele content. Het is een ongeschreven regel op Instagram, dat de foto’s die je plaatst ook echt door jou gemaakt zijn. Op Pinterest daarentegen, ‘pin’ je ook foto’s of video’s van anderen op je eigen borden. Het is overigens wel gebruikelijk om de bron te vermelden. Door je eigen bord samen te stellen met allerlei soorten foto’s draag je als bedrijf alsnog je eigen boodschap uit.

Als je merkbekendheid wil creëren, dan is Instagram het medium voor jou. Je plaatst hier foto’s over de waarden van je bedrijf of leuke behind-the-scenes content. Hierdoor krijgt je publiek een persoonlijke band met je bedrijf. Wil je echter meer traffic naar je website en daardoor je sales vergroten? Ga dan vooral aan de slag met Pinterest. Plaats hier ‘how-to’ filmpjes, infographics of mooie foto’s van je product.

Verschillende aanpakken

Omdat Pinterest en Instagram beiden visuele platformen zijn, worden ze vaak hetzelfde behandeld. Dat is een grote fout, zorg ervoor dat je de huisregels van het social medium kent voor je er gebruik van gaat maken. Ook bij deze platformen geldt, dat geduld, creativiteit en een strategie hebben de enige sleutel tot succes is.

Over de auteur

Laat een reactie achter