Snapchat als recruitment tool om een jongere doelgroep te bereiken?

Snapchat als recruitment tool om een jongere doelgroep te bereiken?

Snapchat als recruitment tool om een jongere doelgroep te bereiken?

Het visuele succes van social media komt steeds beter naar voren. Daar waar Facebook nog groeit onder voornamelijk 65-plussers, groeien Instagram en Snapchat snel binnen een flink jongere doelgroep. Om even het geheugen op te frissen: Instagram is de app waar je je beelden opleukt met filters en iedereen ze kan liken, Snapchat is de app waar je foto’s en filmpjes maximaal 10 seconden zichtbaar zijn. Natuurlijk zijn Instagram en Snapchat leuk voor je vrienden en familie, maar ook professioneel kunnen de apps voordelen opleveren. Zo wordt Snapchat getipt als ‘de ideale recruitment tool voor jongeren’ – maar waarom?

Test creativiteit

Wanneer je een vacature online zet, kun je een hoop dertien in een dozijn sollicitaties verwachten. Wat jij wilt, is een beetje creativiteit en originaliteit – daar kan Snapchat bij helpen. Vraag sollicitanten om een serie Snaps naar jou te sturen waaruit duidelijk wordt waarom zij de baan zouden willen hebben. Op deze manier krijgen zij de kans om jou met meer te kunnen overtuigen dan alleen hun curriculum vitae en motivatiebrief en heb jij meteen een beeld van hun vindingrijkheid.

 

Vind nieuwe werknemers met behulp van Snapcht

 

Geef een beeld van je organisatie

Het is niet alleen belangrijk dat jij een beeld van je sollicitanten krijgt, potentiële sollicitanten willen ook meer weten over jou. Snapchat is gemaakt voor storytelling. In eerste instantie niet voor de storytelling van bedrijven, maar daar kun je verandering in brengen. Door interessante verhalen over het bedrijf, personeel of cases kun je de brand awareness en zelfs brand likeability verhogen. Belangrijk in dit proces zijn vier factoren, te weten:

  1. Wees origineel
  2. Maak het persoonlijk
  3. Vraag respons
  4. Reageer op respons

Voorbeelden gebruik Snapchat

Doe verslag van live events

Of je nou op een beurs staat, een grote spreker mag ontvangen binnen je bedrijf of een sponsorloop organiseert – deel het op Snapchat. Hoe goed je ook je best doet, niet elke potentiële klant of werknemer zal op je event aanwezig zijn. Maar als je je event kort en bondig broadcast kun je ze wel het gevoel geven dat ze welkom waren.  

Laat een werknemer het woord doen

Het is het makkelijkst om je in te leven in iemand die een vergelijkbare situatie als jou heeft. Leef je in in je doelgroep en zoek een geschikt persoon uit om de Snapchat te ‘presenteren’. Zoek iemand uit die ervaring heeft met het gebruik van de app, zodat hij of zij weet wat de gangbare mogelijkheden zijn. Je kunt er ook voor kiezen om meerdere personen uit te kiezen, maar zorg dan wel voor continuïteit. Te veel mensen kan zorgen voor onduidelijkheid en verkleint de mogelijkheid tot bonding met je brand.

 

Natuurlijk is het belangrijk dat je Snapchat gebruikt voor de doelgroep die je wilt bereiken. Maar vergeet niet dat je deze doelgroep ook op andere sociale media platforms al bereikt. Zorg ervoor dat het gebruik van verschillende sociale media platforms elkaar versterkt, zorg voor synergie.

 

Over de auteur