Social Media cijfers mei 2015

Social Media cijfers mei 2015

Social Media cijfers mei 2015

Iedere maand komen er nieuwe statistieken en cijfers online over het social media gebruik in Nederland. Hierbij wordt vooral gekeken naar de grote bedrijven, die vaak op social media ook erg succesvol zijn. Als klein bedrijf is het slim om af en toe de do’s and don’ts af te kijken bij de grote jongens. Bij deze een samenvatting van alle interessante cijfers van de maand mei op een rijtje.

Facebook
Gemiddeld hebben de merken in de top 20 van Facebook in Nederland 405.873 likes op hun pagina. Ze posten overigens 54 keer per maand. Jouw bedrijf post waarschijnlijk een stuk minder, wellicht is het slim om zelf ook meer te gaan posten. Denk er echter wel aan dat de inhoud van de posts belangrijker is dan de frequentie. Kwaliteit boven kwantiteit.

De ‘average response rate’ is 69%, dit betekent dat al die grote bedrijven gemiddeld op 69% van de berichten die ze van volgers krijgen reageren. Deze grote bedrijven krijgen natuurlijk ontzettend veel berichten binnen, waarschijnlijk is dat bij een klein bedrijf veel minder en wellicht is jouw ‘average response rate’ hetzelfde of zelfs hoger. De ‘average post engagement rate’ is 0,53%, dit is relatief laag. Maar dit heeft er uiteraard mee te maken dat deze Facebookpagina’s heel veel likes hebben. Hoe kleiner de pagina hoe groter de kans dat alle likes van echte fans komen, die dus ook voor engagement zorgen. Vergelijk jouw cijfers in dit geval dus niet met de grote bedrijven. Overigens werken de bedrijven met de meeste fans in de retail en Ecommerce sector. Nederlandse bedrijven die op Facebook ontzettend goed presenteren zijn: KLM, Stylefruits NL, De Bijenkorf, De Speld en Voetbalzone.

Twitter
Op Twitter hebben de top 20 grootste bedrijven gemiddeld 155.303 volgers. Deze bedrijven plaatsen gemiddeld 233 tweets per maand. Dan zijn dus ongeveer 7 tweets per dag. De bedrijven die erg succesvol zijn op Twitter zijn: wederom KLM, Bulldog media, Rabobank en Bijenkorf. Overigens valt het op dat NS-online, Hi en Ziggo webcare de meeste interactie met hun volgers hebben. Dit komt natuurlijk omdat zij hun klantenservice grotendeels via Twitter afhandelen. En dit doen ze met groot succes, klanten krijgen binnen erg korte tijd antwoord. En ondanks dat ze misschien niet altijd tevreden zijn met de oplossing, voelen zich wel gehoord en weten dat ze via Twitter hun probleem bij het bedrijf kenbaar kunnen maken. Dit is erg gunstig voor hun imago, hier kun je als klein bedrijf dus van leren.

Youtube
De bedrijven die het beste presteren op Youtube zijn: KLM, SamsungmobileNL en Coolblue. Opvallend is dat KLM op Youtube veruit de meeste subcribers heeft. Op dit moment zijn zij, ook op Youtube, het bedrijf dat hun social media strategie het beste onder de knie heeft. Ze hebben natuurlijk veel meer budget dan de meeste bedrijven, maar dat betekent niet dat je ze niets ze kunt leren. Kijk dus eens goed rond op de social media kanalen van KLM en laat je inspireren.

Over de auteur

Laat een reactie achter