Targeting op Facebook

Targeting op Facebook

Targeting op Facebook

Met 1.35 miljard gebruikers over de hele wereld is Facebook tot op heden nog steeds het grootste sociaal medium. Inmiddels heeft elk bedrijf dan ook een Facebookpagina. Logisch, want welke doelgroep je ook hebt, deze is te bereiken via Facebook. Maar juist omdat Facebook zo enorm veel gebruikers heeft brengt dit ook nadelen met zich mee. Want hoe bereik je jouw doelgroep tussen al die miljoenen accounts? Gelukkig heeft Facebook een goed ingebouwde targeting-tool, maar hoe maak je optimaal gebruik van deze tool?

Ten eerste is het belangrijk om je doelgroep te begrijpen. Je moet weten wie ze zijn, wat ze doen en waar ze wonen. Als je deze informatie hebt kun je namelijk de content van de campagne geschikt maken voor deze doelgroep. Hoe beter je doelgroep bereikt wordt, hoe beter je post zal presteren.

Interesses
Analyseer de mensen die jouw pagina geliked hebben. Zoek uit welke andere pagina’s deze gebruikers liken. Facebook heeft daar een hele makkelijke tool voor: Graph Search. Typ in de zoekbalk in: ‘Pages liked by people that also like X’. (Let er wel op dat je Facebook in het Engels (US) en met prive account moet gebruiken, anders werkt deze tool niet.) Vergeet niet om je eigen bedrijfsnaam eens te vervangen door die van je grootste concurrent. De mensen die je concurrent liken zijn namelijk ook potentiële likers voor jouw eigen pagina. Je moet ze alleen nog weten te bereiken. Deze truc geeft je veel informatie over de interesses van jouw doelgroep. Vervolgens target je jouw advertenties op basis van deze interesses. Overigens kun je bij het targetten op interesse ook je concurrenten toevoegen. Gebruikers zien dan jouw advertentie en als jij beter of goedkoper bent is de kans natuurlijk groot dan iemand overstapt.

Locatie
Typ in de zoekbalk in: ‘pages liked by people who like Social Media Examiner who live in X city’. En combineer dit met interesses van gebruikers. Deze informatie gecombineerd met de tool: Audience Insights van Facebook geeft hele specifieke informatie over je doelgroep. Met deze data kun je bijvoorbeeld relevantere afbeeldingen voor je doelgroep kiezen. Je kunt de locatie van gebruikers ook combineren met bijvoorbeeld een beroep. Ga vervolgens naar Audience Insights en voeg deze gegevens samen. Hierdoor krijg je inzicht in leeftijden, gezinsgrootte en inkomen. Deze informatie kun je uiteraard gebruiken in je advertenties.

Datagebruik
Als je data zoals bijvoorbeeld e-mailadressen van je klanten verzamelt, dan kun je die e-mailadressen ook meenemen in je targeting op Facebook. Als deze emailaddressen namelijk gekoppeld zijn aan een Facebook account, zal diegene de advertentie zien. Het blijkt namelijk ook nog zo te zijn dat als klanten een boodschap via email krijgen en via Facebook zien, het responspercentage 22% hoger is. Let wel op als je de verkregen data ook voor Facebook gaat gebruiken. Zorg ervoor dat je dit opneemt in je algemene voorwaarden.

Facebook is dan wel een erg groot medium, met deze tips en tricks kun je er voor zorgen dat je altijd de juiste doelgroep aanspreekt. En als een advertentie de juiste doelgroep bereikt dan is hij meestal bijzonder effectief.

Over de auteur

Laat een reactie achter