Afbeelding kiezen voor Social Media? Lees hier wat je moet weten!

Afbeelding kiezen voor Social Media? Lees hier wat je moet weten!

Afbeelding kiezen voor Social Media? Lees hier wat je moet weten!

Je hebt vast wel op Facebook, Twitter, LinkedIn en zat andere social media platformen berichten voorbij zien komen, die duizenden likes krijgen en massaal door mensen zijn gedeeld. Hoe doen zij dat toch? Het ligt aan meerdere factoren, maar de afbeeldingen maken het verschil, want voor meer bereik en betrokkenheid zijn visuals leidend. De mens is visueel ingesteld, wat inhoudt dat de lezer eerst visueel aangetrokken moet worden wil die gemotiveerd raken om verder te snuffelen. Visuals zijn dus op social media de sleutel tot succes.

 

Afbeeldingen per social media platform optimaliseren

Je moet je eerst goed afvragen of de afbeelding die jij wil gebruiken past bij het gekozen platform. Een selfie is natuurlijk niet geschikt voor LinkedIn en een mooie grafiek zal niet werken op Instagram. Het is dus belangrijk om vooraf in kaart te brengen wie jouw doelgroep is, wat jij als bedrijf wilt uitstralen en hoe je meer betrokkenheid gaat creëren per platform.

Schermafbeelding 2015-10-20 om 11.10.29

 

Kies afbeeldingen die betrokkenheid creëren  

Er zijn meerdere factoren die ervoor zorgen dat mensen op afbeeldingen reageren. Een studie van de Universiteit van Pennsylvania toont aan dat afbeeldingen, die de emoties; verbazing, amusement, inspiratie, shock, angst of controverse aanwakkeren op social media meer engagement hebben. Een goed voorbeeld hiervan is de ‘Ice Bucket Challenge’ voor ALS. Mensen raakte geïnspireerd door de video en deze werd dan ook wereldwijd gedeeld. Door op één van de emoties in te spelen zal je meer bereik en betrokkenheid creëren. Het is ook hier van belang om in het straatje te blijven van het platform en haar gebruikers.

20140903_77307968_dettori-and-balding

 

Kies een sfeer en stijl

Het is belangrijk om een sfeer en stijl te kiezen voor je pagina, zodat je beter je afbeeldingen kunt kiezen. Wees consistent in het plaatsen van afbeeldingen met één bepaalde sfeer en stijl, zodat het voor de bezoeker overzichtelijk en aantrekkelijk is om verder te browsen. Een goed voorbeeld hiervan is de Facebookpagina van één van onze klanten, Moët & Chandon The Netherlands. In elke foto komt de stijl en sfeer van het merk terug.

Schermafbeelding 2015-10-20 om 10.53.55

 

Produceer je eigen afbeeldingen

Om elke keer de ‘beruchte’ stock photos te gebruiken is in deze tijd nogal cliché, want iedereen gebruikt het. De foto’s circuleren het web en vooral op social media.

stock

Het is beter als je zelf unieke foto’s maakt in de stijl van jouw pagina. De foto’s die je zelf produceert hoeven er niet per se erg professioneel uit te zien. Een bijkomend voordeel als je zelf foto’s produceert is dat je bepaalde kleuren en thema’s terug kunt laten komen in de afbeeldingen. Wat zorgt voor een rode draad in de afbeeldingen, waardoor je bedrijf herkenbaar wordt voor de doelgroep.

Schermafbeelding 2015-10-20 om 10.42.28

 

Formaat afbeeldingen per platform

Bij het plaatsen van afbeeldingen is het belangrijk om te letten op het formaat dat het platform hanteert. Op Instagram wordt een afbeelding vierkant getoond, terwijl het op Pinterest en Google + weer staand wordt getoond en op Twitter en LinkedIn liggend. Op Facebook kunnen afbeeldingen zowel liggend als staand worden geplaatst. Hieronder een duidelijke Infographic voor de juiste formaten per social media platform.

Infographic afmetingen social media

Over de auteur